Ugrás a menühöz.Ugrás a keresődobozhoz.Ugrás a tartalomhoz.



 
1.39 MB
2008-04-21 13:43:59
 Sormás - Zala megye Atlasz - Gyula - HISZI-MAP, 1997.jpg
 

image/jpeg
Nyilvános Nyilvános
260
2248
Rövid leírás | Teljes leírás (4.14 KB)

SORMÁS

1347-ben: Saramás. Magyar helységnév. A „kígyóvirág, vadhagyma" jelentésű sárma növény váltotta ki a település nevét. A falu Zala megye déli részén, a 7-es főútvonal mentén, Nagykanizsához közel fekszik, lakóinak száma 1000 fő. Az 1548. évi török támadás során a falu teljesen elpusztult, ezt követően építették újjá. Kanizsa felszabadulása után Sormást Gyöngyösi Nagy Ferenc vásárolta meg, majd az 1700-as években báró Szapáry Miklós, később Batthyány Lajos nádor lett a földesura. Az innen származó, egyenes szabású, fehérhímzésű vászon férfiingeket féltett kincsként őrzi a nagykanizsai múzuem. A település jelenleg dinamikusan fejlődik, az itt élők részben mezőgazdasági tevékenységet folytatnak, de számtalan vállalkozás is létesült. A település tervei között szerepel új utcák nyitásával és az infrastruktúra fejlesztésével Nagykanizsa peremkerületévé válás. Ennek részét képezi a Nagykanizsa-Sormás kerékpárút, amely a későbbiekben Letenyéig kerül kiépítésre.

Sie ist in 1347 Saramás. Das ist ein ungarischer Ortsname. Der Name der Siedlung stammt aus dem Namen der Pflanze sármsa, der" Schlangeblume, Wildzwiebel" bedeutet. Das Dorf liegt auf dem südlichen Teil des Komitats Zala, neben der Hauptstraße Nr 7. in der Nähe von Nagykanizsa. Ihre Einwohnerzahl ist 1.000. Bei dem türkischen Angriff von 1548 wurde das Dorf völlig zerstört, danach baute man es neu auf. Nach der Befreiung von Kanizsa wurde Sormás von Ferenc Gyöngyösi Nagy gekauft, im XVIII. Jahrhundert war der Baron Miklós Szapáry, später der Palatin Lajos Batthyány sein Gutsherr. Das Museum von Nagykanizsa bewahrt die Leinenherrenhemden aus Sormás, die gerade geschnitten und weißgestickt sind als wohlbehütete Schätze. Die Siedlung entwickelt sich zur Zeit dinamisch, die Einwohner machen auch landwirtschaftliche Tätigkeiten, aber es wurden auch zahlreiche Unternehmungen gegründet. Zu den Planen der Siedlung gehört, daß sie mit Eröffnung von neuen Straßen und mit der Entwicklung der Infrastruktur eine Randgemeinde von Nagykanizsa werden will. Ein Teil davon ist die Fahrradroute Nagykanizsa-Sormás, die man später bis Letenye ausbaut.

In 1347 is Saramás. It is a place-name of Hungarian origin. The sárma plant meaning "adder\'s-tongue, wild-onion" came over the name of the settlement. The village lies in the southern part of Zala County, along the highroad Nr. 7, near to Nagykanizsa, the number of its population is 1000. During the Turkish attack in 1548 the village was totally destroyed and later rebuilt. Afterthe liberation of Kanizsa Ferenc Nagy Gyöngyösi bought Sormás and later in the years of 1700 baron Miklós Szapáry and later palatine Lajos Batthyány became the owner of the settlement. The straight-cut, white-embroidered linen men\'s shirts originating from the village are carefully kept by the Museum in Nagykanizsa. The settlement is dynamicly developing, the villagers partly are dealing with agricultural activities but there are several other enterprises operating in the region, too. The settlement plans to become the outskirt of Nagykanizsa with opening new streets and the development of the infrastructure. The part of this conception is the cycling-route between Nagykanizsa and Sormás which will be extended to Letenye in the near future.

A részlet a következő kiadványból származik/Die Teile stammen vom volgenden Buch/This text came from the following book:

Cím/Titel/Title: Zala megye településeinek atlasza - 257 település részletes térképe/Atlas der Komitat Zala - 257 Detailte Siedlungskarten/Zala county\'s Atlas - 257 settlement maps.

Közreműködő/contributor: Lackner László (1943) (fotó)
Kiadás/Ausgabe/Publisher: Gyula : HISZI-MAP, 1997
Sorozat/Serie/Series: Indulástól - megérkezésig...
ETO: 912(439.121-2) ; 908.439.121
Cutter: Z 19
ISBN: 963-610-025-4
Oldalszám/Seiten/Pages: 323, 81 p.
Megjegyzés/Note: ...